La
cadira nº 14 de Germans Thonet va néixer
l’any 1859 sortint de la fàbrica de Koritschan (Moravia). Des de
fa temps es considerada merescudament un exemple o precedent
important del disseny industrial, fins i tot una icona del disseny
per la seva simplicitat estructural i funcionalitat. La
cadira nº 14 consta de sis peces i es munta
amb 10 cargols, sense cap part encolada. És una cadira lleugera i
apta per a cafès,
restaurants i establiments públics
en general i es va convertir en la cadira més venuda del món. S’han
fet tants elogis que no cal afegirne més. Encara es fabrica.
Cadira
nº 14 desmuntada. Fotografía de Dieter Staedeli.
Un
problema de la cadira nº 14 i d'altres
cadires de fusta corbada és
que per l'us –sobre tot si ens repengem sobre les potes posteriors- es
debiliten les connexions de les potes del darrera amb el seient. Cap al 1875 Thonet va començar a introduir uns arcs de
reforç laterals que unien el respatller amb el seient, millorant la
solidesa de la cadira, tot i que perjudicava una mica la part
estètica. En els catàlegs de Thonet dels 1880-1890 es poden veure
molts models amb aquests reforços laterals. El 5 d’octubre de 1877 la casa Jacob & Josef Kohn,
competidora de Thonet, va introduir una patent a Viena, que li va
ser concedida, anomenada de “quatre unions directes del respatller
amb el seient” i així va néixer el model nº 30 de Jacob &
Josef Kohn, que no s’ha de confondre amb una cadira nº 14 de
Thonet. El que fa aquest procediment es substituir els reforços
laterals per una peça sencera
que passa per
l’exterior del respatller de tal manera que el seient queda unit al
respatller per
quatre punts. La solució –amb les mateixes peces de fusta, sis,
que una nº 14- és funcional i elegant al mateix temps i Kohn
presentava als seus catàlegs diversos models fabricats d’aquesta
manera que són
molt apreciats pels col·leccionistes. De fet, fins i tot el model
255 de la firma -la cadira dissenyada per Adolf Loos el 1898 pel Cafè Museum de Viena-, presentava aquesta característica. Mostrem la fotografia d’una cadira de Thonet amb reforços
laterals al costat de la cadira nº 30 de Kohn. La diferència és evident.
Fotografia de Dieter Staedeli. Cadira nº 30 de Kohn.
La cadira nº30 de Kohn que va entrar al taller per fer-li de nou el seient de reixeta de manera tradicional ja que estava trencada.
Acabada |
A
Barcelona podem veure la cadira nº 30 de Kohn en diverses postals i
anuncis que ja són coneguts i que estan
publicats a
http://www.historiadeldisseny.org/wp-content/uploads/Julio-Vives-La-recepcion-de-las-sillas-n--m.-14-de-hermanos-Thonet-y-n--m.-30-de-Jacob-Josef-Kohn-en-Barcelona-examen-comparativ.pdf
. Aquí reproduim
una foto-postal poc coneguda que és
del “Salon Condal” de l'Hotel
Oriente de Barcelona (1897). Encara que a primera vista les cadires
del cafè semblen
la nº 14 de Thonet, si mirem la postal amb més detall observarem
que són cadires
nº 30 de Kohn. En definitiva una bona peça, el coneixement de la
qual és necessari per completar la història i evolució de la
famosa cadira nº 14 de Germans Thonet.
Postal del
“Salon Condal” de l'Hotel Oriente. Barcelona.
La cadira nº
30 de Kohn que ha sigut restaurada al nostre taller porta restes d'una
etiqueta amb medalles que hem pogut identificar gràcies a la feina
de reconstrucció d'etiquetes de Carlo Milan, amb la peculiaritat que en aquesta cadira la van enganxar a l'inrevés però on s'hi veuen les medalles,..
Així reproduïm a
continuació una imatge de com era la etiqueta original. Com que una de les medalles fa referència a l' Exposició
Universal de Filadèlfia de 1876 (United States Centennial Exhibition)
i la patent de la nº 30 és de 1877 convindrem en que la datació de
la cadira és entre el 1878 i el 1883, doncs l’any 1884 es va
introduir la nova etiqueta sense medalles que és la mes coneguda de
Kohn. Per tant, a tots aquells
que tinguin una cadira nº 30 de Kohn: enhorabona.
Etiqueta
nº 3 de Kohn (amb medalles) . Reconstrucció de Carlo Milan.
Etiqueta
de Kohn posterior a 1884.
Finalment agraïr la col.laboració a Julio vives Chillida.
Xavi Duch
Mariona Velasco
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada